Tydzień KODOWANIA w Szkole Podstawowej nr 4 i nr 8

W ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania (Code Week) i inicjatywy Meet and Code Centrum Krotoszyńskich Inicjatyw zorganizowało w Szkole Podstawowej nr 4 w Krotoszynie zajęcia z kodowania dla uczniów klas II i III. Dzieci z uwagą i z zaangażowaniem tworzyły instrukcje dla robotów ucząc się logicznego myślenia i analizowania. Zajęcia poprowadził Michał Pozytywny Kłosiński. Celem projektu było zwiększenie kompetencji informatycznych uczniów z zakresu programowania, a także rozwijanie ich kreatywności, umiejętności rozwiązywania problemów i współpracy w zespole podczas edukacyjnej zabawy z wykorzystaniem nowych technologii.

Dzięki darowiźnie, którą otrzymało nasze Centrum z Fundacji Tesco, instruktorzy przeprowadzili też w Szkole Podstawowej nr 8 w Krotoszynie zajęcia z budowania obwodów elektrycznych ze specjalnie przygotowanych klocków elektrycznych – uczyli ich zasad działania prądu, alternatywnych źródeł energii i bezpieczeństwa w praktyce.

Oprócz tego przeprowadzono zajęcia z programowania przy wykorzystaniu płytek MaKey MaKey, czyli elektronicznego urządzenia, które pozwala na podłączenie przedmiotów codziennego użytku do komputera. Przedmioty te, po podłączeniu, mogą zastąpić przyciski myszki czy klawiatury. Ta mała płytka jest w stanie sprawić, że dzieciaki nie będą chciały iść do domu, a przy tym uruchomią w sobie pokłady kreatywności, radości, chęci współpracy. Niejeden z nich odkrył w sobie talent informatyczny, inżynierski, matematyczny, muzyczny czy plastyczny. Talent, który dzięki warsztatom być może wykorzystają w przyszłości. Uczestnicy warsztatów zapoznawali się nie tylko z możliwościami, które daje im posługiwanie się mikrokontrolerem MaKey MaKey, a także uczyć się programowania przy wykorzystaniu prostych języków programowania.

Dla młodszych uczniów przeprowadzono zajęcia, które były wprowadzeniem do tematyki programowania przy wykorzystaniu robotów Ozobot i mazaków. Podczas zajęć uczniowie programowali roboty poprzez rysowanie kolorowych linii na kartce papieru, po których poruszał się robot, przez układanie kolorowych bloczków programu. Kody oparte są na popularnym graficznym interfejsie programistycznym, który jest przystępnym wstępem do dalszej nauki programowania. Organizowane zajęcia mają na celu rozbudzenie w uczniach potrzeby szukania nowych ścieżek rozwoju, kreatywnego wykorzystywania możliwości jakie dają im nowoczesne technologie. Zajęcia mają pokazać uczniom, że nauka programowania może być fascynująca. Dzięki zajęciom chcieliśmy przełamać stereotypowe myślenie o kodowaniu, jako dziedzinie trudnej i wymagającej dużego doświadczenia. Wszystko zorganizowano w najbardziej przystępnej dla dzieci formie, czyli nauce połączonej z zabawą. Dzięki tej formie dzieci czerpią najwięcej integrując się jednocześnie z rówieśnikami. Dużym zainteresowaniem wśród dzieci cieszyły się również zajęcia z programowania w bezpłatnym programie Scrach.